Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč už nejezdím MHD aneb nepřiměřené pokuty

Také jste nikdy nejeli hromadnou dopravou takzvaně "na černo" a přitom jste zaplatili vysokou pokutu?

Ještě jsem neměla takové štěstí, abych pracovala v místě bydliště. Vždy jsem musela za prací dojíždět. Bydlím v Jablonci n. Nis. a dojížděla jsem dva roky do Liberce na severní zónu. Střídala jsem MHD s automobilem. Vůbec nikdy mě nenapadlo, abych si nekoupila jízdenku. Mám Opus kartu a dobíjím si ji tzv. „na peněženku“, tzn., že mi systém po přiložení karty odečte peníze za každou jednotlivou jízdu.

Bylo léto a já měla dva dny do odjezdu na dovolenou. Už jsme měli sbaleno, jenom jsem ještě chtěla dokoupit repelent, přeci jen jedeme k vodě, co kdyby byl potřeba. V práci jsem byla opět MHD, ale měla jsem plán, jak ho rychle dokoupit. Nastoupím normálně do autobusu č. 27, na zastávce Růžodol 1 přestoupím na bus č. 12, který jede rychleji do centra na Fügnerovu, tam vběhnu do drogérie popadnu repelent a krásně potom nastoupím do tramvaje č. 11 na Jablonec.

Vše probíhalo podle plánu až do nákupu. V drogerii jsem si v klidu vybrala repelent, vystála frontu u pokladny, když jsem vyšla ven, tramvaj už stála na zastávce. Řekla jsem si, že přeci za ní nebudu utíkat a loudala se na zastávku. Přesně, když jsem vkročila na nástupiště, tramvaj se rozjela. Sedla jsem si na lavičku a čekala na další. Intervaly jsou čtvrthodinové.

Po nástupu jsem si normálně odpíchla přestup a jako zázrakem našla i místo k sezení. Těsně před Jabloncem přistoupili revizoři. Ke mně přišla paní revizorka ve středních letech. Já nic zlého netuše, jí normálně podávám svoji kartičku a držím u toho jejich přístroje. Trvá to strašně dlouho a k mému velkému údivu se místo zeleného světýlka rozsvítí červené. Paní povídá: „Tak to sepíšeme, máte to za šest set.“ Já na to: „Co prosím? Já si normálně odpípla.“ Paní se znovu dívá do svého přístroje a povídá, že jsem překročila čas o tři minuty a než dojedeme do Jablonce, bude to o další tři minuty více. Vždy jsem si myslela, že z Liberce do Jablonce s přestupem se počítá hodina. Paní mě poučila, že je to pouze čtyřicet minut a že si čas musím hlídat a včas si jít odpípnout podruhé. Pokutu jsem ani nesměla zaplatit na místě, ale druhý den v jejich kanceláři.

Vůbec nemám nic proti kontrole jízdenek a proti revizorům všeobecně. Neměla by však být jiná výše pokuty pokud člověk nezaplatí jízdné vůbec a jiná výše pokuty, pokud překročí čas o pár minut? A neměl by si včas zřizovatel, čímž je asi město, přečíst, jaké má dopravce připraveny přepravní podmínky pro cestující, než s ním podepíše smlouvu?

Konkrétně, když si vezmu to omezení času. Ráno je to v pohodě, žádné zácpy, autobus jede podle jízdního řádu. Odpoledne však autobus č. 27 trčí dobu u každé křižovatky a nabírá neuvěřitelné zpoždění, to dopravní podnik už neřeší. On totiž kolikrát ani neřeší, že by ten autobus měl vyslat na tu severní zónu právě ve špičce včas, aby se dostal podle jízdního řádu alespoň na tu první výjezdní zastávku v uvedeném čase. V zimě se nejednou stalo, že dorazil o půl hodiny později.

A co se týká revizorů, není revizor jako revizor. Konkrétně jsem byla svědkem toho, když na zastávce přistoupila do tramvaje žena, ta stejná revizorka, která dala pokutu mě, ji odchytla hned u dveří, ať ukáže jízdenku. Žena říkala, že si zaplatila jízdenku telefonem a čeká, že každým okamžikem přijde SMS zpráva o zaplacení. Revizorka na to, že v přepravních podmínkách je uvedeno, že má do tramvaje nastoupit až po přijetí SMS zprávy. Netrvalo snad ani deset vteřin a ženě ta SMS zpráva do mobilu skutečně dorazila. Revizorka jí to však neuznala a udělila jí pokutu také.

Tak si říkám, co je horší varianta, když zpráva o zaplacení jízdného dlouho nepřichází a už přijíždí tramvaj. Nastoupit a riskovat, že mě nad schody odchytne revizor nebo počkat čtvrt hodiny na další a riskovat, že se pak zase nevejdu do přepravní doby, když mi bude 15 minut běžet zcela zbytečně v době, kdy budu trčet na zastávce a čekat na tu další tramvaj.

Pak mě ještě u toho konkrétního případu zarazilo to, co kdyby nastupující žena revizorce nad těmi schody řekla,že má také Opus kartu, jako já, a jde si právě pípnout. Pustila by jí vůbec k tomu strojku? Jo hold mají asi revizoři za každou udělenou pokutu vysoké prémie. Také by mě zajímala reakce paní revizorky, když by cestující nastoupil, chtěl si odpípnout a neměl kde, protože mu všechny strojky ve voze hlásí: „PŘIHLÁŠENÍ ŘIDIČE“, což je velmi častá situace ve druhých vozech. Já když do takového vozu nastoupím a zjistím, že není kde si pípnout, hned na další zastávce zase prvními dveřmi ve voze vystoupím a letím do posledních dveří prvního vozu.

Tak mě ještě tak napadá, nevím jestli to není Murphyho zákon: Kdepak jsou všichni revizoři, když si třeba v tramvaji na sedadlo přede mnou sedne nějaký bezdomovec a ve vlasech mu lezou vši nebo když přistoupí narkoman a všechny kolem uráží. A co dělá dopravní podnik když mu v zimě mrznou cestující ve druhém voze snad každé druhé tramvaje nebo když trčí dobu ve vymrzlé tramvaji při výluce?

Po této mé hořké zkušenosti s pokutou, jsem si dala práci a spočítala si peníze za benzín do práce. Zjistila jsem zajímavou skutečnost. Pokud si budu muset při každé cestě MHD zaplatit (pípnout) dvakrát, přijde mě to o málo dráže než jet automobilem. Navíc při ranní cestě autem mě to trvá pouze třináct minut, odpoledne o trochu déle. Takže od té doby, což je více jak půl roku, jsem MHD jela tak pětkrát a to s velkou nechutí.

Myslím, že nejsem sama, koho hromadná doprava odradila na tolik, že jezdí autem. Co z toho však vyplývá? Aut v Liberci bude stále přibývat, zácpy budou častější, smogu ve městě více. MHD budou jezdit ponejvíce děti, studenti a senioři, kteří mají slevu na jízdném, ti však dopravní podnik neuživí a bude ho město stále více a více dotovat.

Autor: Pavla Drahoňovská | pondělí 11.2.2019 22:58 | karma článku: 38,03 | přečteno: 2562x
  • Další články autora

Pavla Drahoňovská

Norování

Do mé emailové schránky mi přišla žádost od organizace „Svoboda zvířat“ o kontaktování ministra zemědělství, aby se zasadil o ukončení norování.

29.2.2024 v 10:16 | Karma: 11,64 | Přečteno: 243x | Diskuse| Společnost

Pavla Drahoňovská

Sardinie - 8. závěrečná část

Tento díl je především o nádherné procházce Florencií za svítání, kterou jsme nemohli opomenout při zpáteční cestě ze Sardinie. Také představím co jsem si autentického přivezla z ostrova domů.

26.2.2024 v 2:27 | Karma: 9,86 | Přečteno: 155x | Diskuse| Cestování

Pavla Drahoňovská

Sedlák, sedlák, sedlák, je velkej pán...

...von jede na pole má hodinky dvoje, koukej koukej koukej, jak je je hloupej. – Na slova lidové písničky jsem si vzpomněla v souvislosti s vyhlášenou stávkou takzvaných zemědělců.

16.2.2024 v 22:15 | Karma: 17,86 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Pavla Drahoňovská

Sardinie - 7. díl

Tento díl jsem věnovala cestě trajektem ze Sardinie z města Olbia do města Livorno v Itálii, která nebyla moc příjemná a pohodová.

4.2.2024 v 20:43 | Karma: 11,56 | Přečteno: 221x | Diskuse| Cestování

Pavla Drahoňovská

Sardinie - 6. díl

Tento díl je o putování podél východního pobřeží. Také je o jedné stezce nestezce vedoucí na pláž u San Teodora s úžasným koupáním.

1.2.2024 v 19:49 | Karma: 9,67 | Přečteno: 235x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

  • Počet článků 55
  • Celková karma 10,55
  • Průměrná čtenost 814x
Mám ráda přírodu, zvířata a cestování - to vše se snažím zachytit na svých fotografiích, které si můžete prohlédnout na mé stránce www.alvapa.cz.

O různých šperkových minerálech si můžete přečíst v mých článcích zde:  http://www.aklapava.cz/blog/

"Krása je všude kolem nás, stačí se umět dívat."