Polsko - písečné duny

Až do loňského léta jsem si myslela, že písečné duny jsou jen na pouštích. Omyl. Jsou i v Evropě - v Polsku ve Sloviňském národním parku.

Polsko - písečné duny

Opět navazuji na svůj předešlý článek a chci se tentokrát podělit o zážitky na pohyblivých dunách, které jsem měla s dcerou při našem putování po pobřeží polského Baltského moře.

Ano, ve Sloviňském národním parku (biosférická rezervace UNESCO ) jsou mimo jiné (což jsem popsala minule) i písečné duny. Jsou hned na dvou místech. Jedna je Wydma Czolpińska a druhá Wydma Lacka. Chcete-li se dostat k duně Czolpinské, je nejjednodušší způsob projet vesnicí Smoldziński Las a zaparkovat na lesním parkovišti – parking lesńy blízko osady Czolpino. Odtud si můžete udělat okružní výlet. Lesem k dunám, potom dále pokračovat k moři, projít se kousek po pobřeží, zahnout k majáku Czolpino a vrátit se k parkovišti.

My však zvolily k výletu dunu Lacka. Lze se k ní dostat buď z parkoviště u osady Rabka, což jsme předem nevěděly, nebo z města Leba. My dojely do města Leba, které je plné lidí a parkujících aut. Měly jsme ovšem štěstí a našly místo k parkování bez poplatku. Bylo to skoro na okraji města směrem k osadě Rabka, přitom kousek od centra dění i přístavu. Dopoledne jsme nakoukly na zdejší pláž a nestačily se divit. Tak přeplněnou pláž jsme zatím ještě neviděly. Jak to tady asi musí vypadat odpoledne? Byly jsme moc rády, že máme ubytování v sousedním Rowy a na pláž chodíme tam.

Z Leby k dunám jezdí eko taxi, jakási vyhlídková vozítka na elektrický pohon. Jedno dokonce vypadalo jako vláček. Je jich tam hrozně moc a jezdí k různým atrakcím u města nebo okružní jízdy po městě. To k dunám má nápis Wydmy ruchome – pohyblivé duny. Eko taxi se neplatí přímo u řidiče, ale v nějaké budce poblíž. Přepravních společností tam je však více.

Jezdí např. i k Dino parku, kde nejsou jen dinosauři, ale je to velký zábavní park pro rodiny s dětmi: https://www.youtube.com/watch?v=ELsPe9hJT1A

Dále jezdí k 3D labiryntu: https://www.youtube.com/watch?v=Ma_JsFU7XK0

K Fokáriu – záchranná stanice tuleňů a výcvik tuleňů.

K Power parku – zábavní park pro dospělé, kde si můžete zazávodit na motokáře a v bugině, zastřílet si, lézt v lanovém parku nebo skočit na vahadle ...

Těch atrakcí je v okolí opravdu hodně a nedivím se, že Leba je tak obsypána lidmi. Já bych však doporučila se raději ubytovat v klidném Rowy a na výlety jezdit raději odtud.

Ale, abych se vrátila k dunám. Eco taxi jezdí z Leby jen do Rabky, cena je 6zl. Dalších 6zl stojí vstup do parku. Jestliže se rozhodnete pokračovat i dále k dunám elektrickým vozítkem, jsou to ještě další dva úseky. Druhé taxi vás sveze do poloviny cesty lesem, kde je Museum Wyrzutnia Rakiet – za války tu Němci testovali rakety, později Poláci, a je tu i vyhlídková věž a občerstvení. Až teprve třetí taxi vás zaveze až k dunám.

My se rozhodly s dcerou jít dále pěšky. Cesta vede lesem, jedna je určena pro pěší a druhá pro eko vozítka a cyklisty. Obě jsou asfaltové. Před polovinou cesty jsme zahnuly k moři a zbytek cesty k dunám šly po pláži. Zde je zakázáno koupání, někteří to však porušují. Písek tu byl nejčistší z celé Baltské oblasti, kterou jsme zatím navštívily. Sem tam byly vyplaveny kmeny stromů, na kterých se dalo odpočinout. K duně od pobřeží vedla vykolíkovaná trasa s provazy a pokračovala až na její nejvyšší vrchol. Myslím, že je to tak dobře, že turisté nemají přístup na všechny duny a jejich krása tak není ničena. Byly tam i cedule, že za porušení zákazu vstupu za provazy se vybírá velká pokuta.

Duny jsou pohyblivé, přesypávají se podle vanoucího větru, a tam opravdu foukal hodně (dceři vzal z hlavy klobouk, jeden hodný návštěvník jí ho však pod dunou chytil). Na návětrné straně od moře byl písek vlhký. Dočetla jsem se, že každý rok duna pohltí asi 10 metrů lesa. Na nejvyšším místě dun je nádherný výhled. Na jedné straně je moře a na té druhé jezero Lebsko. Duny se totiž nacházejí na šíji mezi mořem a jezerem.

Když jsme byly na pláži, přišli novomanželé s fotografem a pózovali na svatební fota. Potom jsme je ještě viděly při odchodu pod dunami. Zajímavé na tom bylo to, že nenasedli do eko taxíku, ale na kola. Nevěsta si nasadila bílou kšiltovku, vykasala dlouhé šaty, něčím je sepnula a odjela.

My se zpět vydaly nejprve pěšky lesem, a to do poloviny cesty, potom nastoupily na motorovou loď, na které jsme po jezeře Lebsko dopluly k osadě Rabka. Cena byla 10zl. Zde jsme se ještě rozhlédly z vyhlídkové věže a nechaly se do Leby opět dovézt eko taxíkem.

V Lebě jsme se byly projít po přístavu. Byl zde i kamenný krámek s uzenými rybami, kde bylo vše perfektně srovnáno, označeno jmenovkami i cenovkami a obsluhovala v něm usměvavá a ochotná slečna. Koupily jsme si kousek halibuta (platýs), cestou do kempu nám pak neskutečně provoněl celé auto. Jo, a byl moc dobrý :)

Polsko má 23 národních parků. Cestou k Baltskému moři jsme se stavovaly v národním parku Ujscie Warty. O této krásné ptačí oblasti bude můj další článek.

Autor: Pavla Drahoňovská | pátek 22.3.2019 14:06 | karma článku: 15,04 | přečteno: 2186x

Norování

Do mé emailové schránky mi přišla žádost od organizace „Svoboda zvířat“ o kontaktování ministra zemědělství, aby se zasadil o ukončení norování.

29.2.2024 v 10:16 | Karma: 11,64 | Přečteno: 243x | Diskuse| Společnost

Sardinie - 8. závěrečná část

Tento díl je především o nádherné procházce Florencií za svítání, kterou jsme nemohli opomenout při zpáteční cestě ze Sardinie. Také představím co jsem si autentického přivezla z ostrova domů.

26.2.2024 v 2:27 | Karma: 9,86 | Přečteno: 156x | Diskuse| Cestování

Pavla Drahoňovská

Sedlák, sedlák, sedlák, je velkej pán...

...von jede na pole má hodinky dvoje, koukej koukej koukej, jak je je hloupej. – Na slova lidové písničky jsem si vzpomněla v souvislosti s vyhlášenou stávkou takzvaných zemědělců.

16.2.2024 v 22:15 | Karma: 17,86 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Sardinie - 7. díl

Tento díl jsem věnovala cestě trajektem ze Sardinie z města Olbia do města Livorno v Itálii, která nebyla moc příjemná a pohodová.

4.2.2024 v 20:43 | Karma: 11,56 | Přečteno: 221x | Diskuse| Cestování

Sardinie - 6. díl

Tento díl je o putování podél východního pobřeží. Také je o jedné stezce nestezce vedoucí na pláž u San Teodora s úžasným koupáním.

1.2.2024 v 19:49 | Karma: 9,67 | Přečteno: 235x | Diskuse| Cestování

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Mám ráda přírodu, zvířata a cestování - to vše se snažím zachytit na svých fotografiích, které si můžete prohlédnout na mé stránce www.alvapa.cz.

O různých šperkových minerálech si můžete přečíst v mých článcích zde:  http://www.aklapava.cz/blog/

"Krása je všude kolem nás, stačí se umět dívat."